5 musthaves voor een Webshop

Wat zijn de 5 musthaves voor een Webshop?

Hoe kan ik mijn webwinkel/webshop zo indelen waardoor mijn jaaromzet omhoog gaat? Om dit te kunnen realiseren zijn er verschillende strategieën, analyses en tools die een webwinkel moet bevatten om zo succesvol mogelijk te zijn. Er zijn 5 musthaves die een webwinkel moet bevatten om succesvol te zijn.

Musthave 1: conversie-attributie
Wat zijn de 5 musthaves voor een Webshop? - MKB Webpartner
Veel webwinkeliers gebruiken software om de bezoeken op de webwinkel te analyseren. Uit deze statistieken kunnen vervolgens conclusies worden getrokken en eventuele lopende campagnes worden aangepast. Tijdens deze analyse wordt nauwelijks de complete customer journey gemeten. Dit met als gevolg dat er slechte en onvolledige analyses worden gemaakt. Deze onvolledige analyse kunnen vervolgens leiden tot verkeerde conclusies en eventuele omzet verlies. Een veel gemaakte fout bij webwinkeliers is dat de focus ligt op de transactiewaarde. Echter is dit pas de laatste stap in de customer journey van een bezoeker. Door de stappen voor de transactie te verbeteren komen er meer bezoekers tot aan de laatste stap.

Een belangrijk onderdeel om de conversie te verbeteren is het plaatsen van advertenties op Marktplaats en online adverteren op Smartphones. Voorheen werden deze kanalen minder gebruikt omdat winkeliers dachten dat dit geen meer omzet opleverde. Juist nu blijkt dat het inzetten op deze kanalen tot meer conversie en omzet kan leiden.

Musthave 2: Inzicht in de invloed van online op offline
Heeft een online campagne ook een invloed op de verkopen in de fysieke winkels? Wordt er na het promoten van een specifiek product online deze dan ook meer offline meer gekocht? Bedrijven die zowel fysieke winkels als webwinkels hebben gaan steeds meer inspelen op het Omnichannel. Dit houdt in als bijvoorbeeld een product niet verkrijgbaar is in de winkel, wordt deze online voor de klant besteld en andersom.

De invloed van online op offline kan gemeten worden door de locatie informatie van Google van de smartphone gebruikers in de winkel te analyseren. Aan de hand hiervan kan gezien worden of ze een online campagne hebben gezien. Daarnaast kan via een kassasysteem een klantenkaart gekoppeld worden waar gegevens uit gehaald kan worden.

Musthave 3: Google die uw lokale winkels en winkelvoorraden kent
Een betere online zichtbaarheid van een winkel kan voor meer winkelbezoek zorgen. Daarom is het belangrijk om de winkellocaties bij Google goed te vermelden. Zo worden de winkellocaties beter gevonden. Naast de locatie is het ook van belang om de door Google voor gedefinieerde bedrijf categorieën goed in te vullen. Bent u actief in verschillende bedrijf categorieën dient u per categorie een nieuw mijn bedrijf aan te maken binnen Google. Door het instellen van Analytics parameters kunt u meten welke bezoeken komen via Google.

Winkels met zowel een fysieke vestiging als een webshop worden steeds transparanter op het gebied van voorraden. Op de webshop wordt vaak de huidige winkelvoorraad aangegeven. Als de maat niet meer in de webshop verkrijgbaar is, kan deze eventueel aangeschaft worden in de fysieke winkel en andersom.