WhatsApp contact met bedrijven steeds populairder

WhatsApp is niet meer weg te denken

WhatsApp is bijna niet meer weg te denken uit ons leven. WhatsApp wordt gebruikt om in contact te komen met vrienden familie en kennissen. Een aantal jaar geleden werd WhatsApp uitsluitend gebruikt voor ‘privé’ zaken en werd WhatsApp niet als een marketingtool of klant tevredenheid tool gebruikt. Echter is daar een grote verandering in te zien. Sinds een jaar of twee gebruiken steeds meer bedrijven WhatsApp om in contact te komen met klanten. Om klanten beter en sneller van dienst te zijn, hebben bedrijven vaak een WhatsApp lijn binnen een bedrijf. Vragen die gesteld worden via de WhatsApp lijn worden vaak binnen een bepaalde periode bij de desbetreffende persoon of afdeling neergelegd.

Om uitspraken te doen over het gebruik van WhatsApp tussen bedrijven en consumenten is er twee jaar achter elkaar onderzoek gedaan. De twee onderzoeken gaan over de ontwikkeling en gebruik van WhatsApp bij bedrijven in de afgelopen 2 jaar. De twee onderzoeken zijn in 2015 en 2016 uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt dat er een verdubbeling is te zien in bedrijven die WhatsApp gebruiken om te communiceren met klanten. In 2015 gaf 7% aan in contact te zijn met een bedrijf via WhatsApp. In 2016 is dit percentage bijna verdubbeld. In 2016 gaf 13% aan in contact te zijn met een bedrijf via WhatsApp.

De groep consumenten die via WhatsApp contact heeft met een bedrijf zijn over het algemeen consumenten die uit hogere inkomensklasse komen en wonen veelal in grote steden. Daarnaast gebruiken meer jongeren WhatsApp om in contact te komen met bedrijven. De oudere consumenten zijn wat sceptischer over het gebruik van WhatsApp met bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat eventuele wijzigingen in het privacy beleid van WhatsApp geen invloed uitoefent op het gebruikt van WhatsApp met consumenten.WhatsApp contact met bedrijven steeds populairder | MKB Webpartner

In het kort samengevat zijn dit de belangrijkste uitkomsten:

  • Ruim een op de tien consumenten heeft contact met bedrijven via WhatsApp. Dit is verdubbeld in een jaar tijd.
  • Wijziging in het privacy-beleid is geen gevaar voor bedrijven.
  • Bedrijven slagen er beter in om via WhatsApp voor een onvergetelijke klantervaring te zorgen.
  • Er zit nog meer groei in.
  • WhatsApp is geen kanaal die past bij iedere consument.

 

Door deze ontwikkeling heeft MKB Webpartner ook een WhatsApp lijn waarop vragen geteld kunnen worden. Binnen 1 dag wordt uw vraag in behandeling genomen. Ons nummer is: 06-14773956