6 mobile marketingtrend voor 2017

De 6 beste mobile marketingtrend voor 2017

Uit het onderzoek van GfK blijkt dat in Nederland het aantal Nederlanders met een smartphone en tablet is gestabiliseerd. In de cijfers is te zien dat er geen stijging meer is in het aantal personen die in bezit zijn van een smartphone of tablet. Door de verschuiving naar mobile schermen moeten adverteerders rekening houden met het opstellen van campagnes en advertenties. In de cijfers is te zien dat de groep mobile only gebruikers groeit. Dit houdt in dat een steeds grotere groep via second screen zoals tablet kijken, waardoor de televisie steeds minder wordt gebruikt. Maar welke gevolgen brengt deze verandering met zich mee? Hier worden 6 mobile marketing trends beschreven die marketeers in 2017 terug zien.

Van Desktop via multiscreen naar mobile only

Een aantal jaar geleden werd er veel informatie gezocht via de Desktop of ookwel computer genoemd. Echter is er een verschuiving te zien voornamelijk onder de jongeren in Nederland. De computer wordt vaak alleen nog gebruikt voor werk en studie gerelateerde taken. Waar voorheen nog gebruikt werd gemaakt van zowel desktop en mobile is onder de jongeren van Nederland te zien dat ze steeds vaker alleen gebruik maken van mobile. Deze doelgroep gebruikt zelden de computer. In de komende jaren wordt verwacht dat de verschuiving naar mobile only nog groter wordt.

mobile marketingtrend | MKB Webpartner

Second screen wordt first screen

Met second screen wordt televisie kijken via een smartphone of tablet bedoeld. In de afgelopen jaren is deze trend steeds meer gegroeid. Uitzending gemist is een goed voorbeeld waarin kijkers via de tablet of Smartphone een aflevering terug kan kijken. Uit het onderzoek blijkt dat 49 % van de 13-19 jarige video-ondemanddiensten via mobiele apparaten gebruikt.

Waar voorheen werd gesproken van second screen kan er nu meer worden gesproken over first screen. Het gebruikt van de smartphone of tablet als televisie is de afgelopen jaren steeds verder gegroeid. Deze ontwikkeling komt door de digitalisering van het tv-aanbod zoals Netflix, Videoland en KPN Play. Deze diensten worden grotendeels gebruikt via een tablet of smartphone.

Groei van video op mobiel

Voornamelijk jongeren kijken via mobiel programma’s en series. Door deze ontwikkeling is er een groei te zien in video op mobiele apparaten. Veel bedrijven en adverteerders zetten steeds meer in op sociale netwerken door middel van een video. Kledingmerken adverteren op Facebook met een kleding campagne. Steeds grotere budgetten gaan naar campagnes die inspelen op de mobile marketing trends. Naast social media kanalen worden ook op kanalen als Youtube steeds meer advertenties geplaatst. Voordat het gevraagde filmpje wordt afgespeeld, is er een korte video reclame te zien van een merk.

Apps en mobiele web bewegen steeds meer naar elkaar toe

Een aantal jaar geleden werd de vraag gesteld moet ik een mobiele site of een app? Door de groei van mobile is het belangrijk om als bedrijf een goede mobiele ervaring te creëren bij de klanten. Afhankelijk van de branche werd er gekozen tussen een app of mobiele website. Tegenwoorden wordt er steeds meer gekozen voor zowel een app als een mobiele website. Er zijn technische ontwikkelingen waar zelfs apps en mobiele website samen worden gevoegd waardoor de gebruiker optimaal van beide diensten kan gebruiken.

Smartphone als interface tot de fysieke wereld

Een smartphone wordt steeds meer gebruikt voor verschillende doeleinde. Via onze smartphone kunnen wij de televisie bedienen, daarnaast gebruiken we onze smartphone als navigatie om de juiste bestemming te vinden. Muziek wordt afgespeeld via de audio-installatie gekoppeld aan  je smartphone. Het lijstje van handeling waarmee de smartphone gebruikt wordt, kan nog oneindig doorgaan. De belfunctie wordt al een bijzaak beschouwd. Een smartphone wordt gezien als een persoonlijke assistent, die ten alle tijden geraadpleegd kan worden.

6 mobile marketingtrend voor 2017 | MKB Webpartner

Alle campagnes multiscreen

Steeds meer bedrijven en adverteerders kiezen ervoor om de campagnes multiscreen te presenteren. Campagnes worden via beide kanalen gepresenteerd. Waar voorheen de campagnes nog konden verschillen, wordt nu een campagne opgesteld zodat ze op beide schermen hetzelfde zijn. Budgetten worden meer verspreidt, waardoor er meer budget wordt vrijgemaakt voor mobile.