Wel of niet adverteren op eigen naam via Adwords?

Moet ik als bedrijf inzetten op mijn eigen naam met Adwords?

Google Adwords wordt ingezet door bedrijven om online beter vindbaar te maken. Door het bieden op zoektermen die relevant zijn voor het bedrijf. Als er geboden is op een zoekterm, gaat Google jouw advertentie laten zien. Als bedrijf kan je zelf kiezen op welke zoektermen je wilt bieden of op welke bedrijfsnaam. Sommige bedrijfsnamen hebben hun merknaam afgeschermd zodat concurrenten niet op deze namen kunnen bieden. Wil je toch adverteren op een merknaam die beschermd is? Dan kan je een advertentie opmaken waar de bedrijfsnaam zichtbaar is in de URL.

Een van de belangrijkste reden waarom bedrijven op hun eigen bedrijfsnaam adverteren is om de concurrenten er van te weerhouden om op jouw bedrijfsnaam te adverteren. Maar waarom zou een bedrijf wel op zijn eigen bedrijfsnaam en waarom ze dit niet zouden moeten doen.

Waarom wel?

  • Om de concurrenten voor te blijven. Zoals al eerder is aangeven zetten veel bedrijven in op hun eigen merknaam om ervoor de zorgen dat concurrenten niet kunnen profiteren van een sterke merknaam.
  • Eigen controle over het imago. Door het zelf ontwikkelen van de advertenties van je bedrijfsnaam kan je het juiste imago creëren over het bedrijf en de uitstraling zelf in de hand houden.
  • Inzetten op meerdere kansen. Door het verspreiden van de kansen, creëer je een groter bereik onder de mensen wat tot meer omzet kan leiden.
  • Verbetering van de algemene kwaliteitsscore. Om je online vindbaarheid te verbeteren is de kwaliteitsscore erg belangrijk.Adwords | Google | MKB Webpartner

Waarom niet?

  • Als je als bedrijf in een monopolypositie zit, wat betekend dat je een alleen speler bent in jouw markt. In deze situatie is het niet nodig om op je eigen naam te aderveren omdat er geen concurrenten zijn.
  • Als er geen budget beschikbaar is. Het adveren via Google Adwords kan in de hoge kosten lopen. Als je als bedrijf niet genoeg budget hebt om ook op je eigen naam te adverteren naast de zoekwoorden advertenties moet er een keuze worden gemaakt.

Afhankelijk wat de doelstellingen zijn, kan er gekozen worden voor het adverteren op je eigen bedrijfsnaam of niet adverteren op een bedrijfsnaam.

Meer weten over een Google Adwords campagne? Neem dan contact op.