Bloggen, wat levert het op?

Bloggen levert meer op dan u denkt

Kijkend naar de websites van tegenwoordig is te zien dat veel van deze websites een blog bevatten. Op blogs wordt er veel verschillende content geplaatst.Bedrijven gebruiken blogs om nieuws en informatie te communiceren en voor een stukje entertainment. Maar waarom zijn bedrijven in de afgelopen tijd zich meer gaan richten op bloggen en wat levert dit op voor de bedrijven?

Waarom bloggen?

Een goede blog op een website kan potentiële klanten naar de website trekken en meer naamsbekendheid creëren. Door het schrijven van een blog laat een bedrijf zien wat voor kennis er in huis is. Daarnaast waardeert Google dat je bruikbare content plaatst en zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten geplaatst wordt.

Naast meer naamsbekendheid en een hogere positie in de zoekresultaten in Google wilt een bedrijf uiteindelijk tot een conversie sturen bij de lezer. Om tot een conversie te komen zijn er een tweetal stappen die voorafgaand genomen worden. Door het plaatsten van een blog is het doel het creëren van bereik bij de doelgroep. Als de doelgroep is bereikt, is de volgende stap dat de bezoeker ook daadwerkelijk de website of zelfs de winkel bezoekt. De bezoeken op de website of in de winkel kan uiteindelijk leiden tot een verkoop.Bloggen | MKB Webpartner

Om uiteindelijk tot een conversie te komen zijn er een 6 aantal tips om deze kans te doen vergroten.

  1. Relevante producten tonen in een blog of bovenaan de website
  2. Links plaatsen naar productpagina’s
  3. Aanbiedingen of relevante producten in de sidebar plaatsen
  4. Pop-Ups, scroll bar of top-bars toepassen met een aanbieding
  5. Give-away toevoegen. Hier kan later een opvolging voor komen.
  6. Chatfunctie toevoegen die automatisch geactiveerd worden na een x-aantal seconden.

Wat levert het op?

Ieder bedrijf wilt uiteindelijk weten wat een blog uiteindelijk heeft opgeleverd. Voor bedrijven is dit lastig te meten. Naast een uiteindelijk conversie kan een blog nog meerdere voordelen opleveren voor een bedrijf. Er zijn veel manieren om het succes van een blog pagina te meten. Hier zijn een aantal punten:

  • Een conversie hoeft niet een uiteindelijke aankoop te zijn. Er kan ook gekeken worden naar de aanvraag naar meer informatie over een bepaald product of dienst.
  • Aantal bezoekers op de blog. Via Google Analytics kan er gemeten worden hoeveel mensen de blog hebben bekeken.
  • Aantal bezoekers op de website. Naast bezoekers op de blog kan er ook worden gemeten hoeveel bezoekers er op de website zijn geweest.
  • Bezoektijd op de pagina. De gemiddelde bezoektijd kan via Google Analytics gemeten worden.
  • Het bouncepercentage geeft weer hoeveel mensen er na het klikken op een website gelijk weg klikken

Om te kijken welke blogs er succesvol zijn en welke minder is het handig om deze te analyseren. De resultaten uit deze analyses kunnen worden meegenomen in het schrijven van een nieuwe blog.

Meer weten over bloggen? Neem contact op of volg ons op Facebook.