In 5 stappen inzetten op marketing automation

In deze blog wordt er beschreven wat marketing automation is en hoe deze binnen 5 stappen toegepast kan worden binnen jouw bedrijf. In de afgelopen periode wordt er steeds meer gesproken over marketing automation maar wat houdt dit precies in. Het woord automation zegt het al een beetje, je gaat de marketing automatiseren door middel van het samenbrengen van marketingcommunicatie en softwaretechnologie.

Marketingcommunicatie wordt ingezet voor verschillende doeleinden.

  • Het effectiever verkopen via meerdere online kanalen zoals email, social media, en websites.
  • Het aanbieden van de perfecte customer journey door te segmenteren
  • Het generen van leads van goede kwaliteit

Het gebruiken van softwaretechnologie voor het automatiseren van de marketing wordt gedaan om verschillende doeleinden.

  • Het analyseren en verwerken van grote aantallen gegevens van potentiele klanten
  • Het in kaart brengen van het profiel van een potentiele klant. Dit kan door middel van het inzetten van tracking om te meten wat de persoon doet en opslaat in een database.
  • Het automatiseren van herhalende taken die de efficiency verhogen en menselijke fouten voorkomen

Door het gebruik maken van de technische mogelijkheden van verschillende marketingtools kunnen bedrijven efficiënter werken en leads eerder en beter omzetten in eventueel sales. Marketing automation kan worden ingezet in zowel de B2C markt en de B2B markt. Het inzetten hiervan kan verschillende voordelen opleveren.

  1. Meer rendement uit het bewerken van zachte leads
  2. Cold calling werkt niet meer
  3. Sales krijgt beter gekwalificeerde leads
  4. Besparing op marketing kosten door automatisering
  5. Onafhankelijkheid van automatiseringsafdelingen

Een van de systemen die je kan automatiseren is het versturen van e-mails. Bij veel bedrijven wordt dit nog handmatig verstuurd wat veel tijd in beslag neemt. Door het automatiseren van het versturen van een e-mail kan er meer tijd worden besteed aan andere zaken. Om een bezoeker op jouw website uiteindelijk te sturen naar een verkoop, worden er vijf fases doorlopen. Deze 5 fases zijn:

  1. Prospect: er wordt belangstelling voor een product of dienst getoond
  2. Nurture: de belangstelling wordt omgezet in koopbereidheid
  3. Activeren: De koopbereidheid wordt omgezet in actie-de koop
  4. Behouden: bestaande klanten behouden voor vervolgaankopen
  5. Referentie: klanten bewegen zich in te zetten als referentie naar prospects

Om de klanten  in elke fase te overtuigen om naar de volgende fase te gaan en uiteindelijk tot een aankoop te gaan kan je vijf stappen ondernemen. Deze vijf stappen wordt in deze blog verder uitgelegd.

 

Stap 1 Welkomstprogramma

De eerste stap om potentiele klanten te binden is het opstellen van een welkomstcampagne. Wanneer een lead interesse toont in een bepaald product door bijvoorbeeld meer informatie op te vragen of in te schrijven op een nieuwsbrief is het belangrijk dat je direct reageert. Dit kan door bijvoorbeeld een welkomstmail te versturen. In de mail is het belangrijk dat de taalgebruik goed is en dat er een positie relatie wordt opgebouwd. Allereerst kan je de lead bedanken voor het inschrijven op de nieuwsbrief en in de vervolg mails meer toepassen op het product waar de lead naar opzoek is.

Stap 2 Leadnurturing

Wanneer een lead welkom is geheten en een vervolgactie is ondernomen, is het tijd voor een leadnurturingprogramma. Dit kan door het opzetten van een serie van e-mails met het doel de lead verder door de salesfunnel te brengen. Deze mails moeten ervoor zorgen dat de lead wordt gestuurd tot een aankoop.

Leadscoring

Een potentiele lead kan zich in drie verschillende fases bevinden. In de top, midden of onderkant van de salesfunnel. Door de lead te analyseren en in de juiste fase in te delen kan de content en de e-mails hier op aan worden gepast om de lead te sturen tot een aankoop.

Stap 3 activeren en reactiveren

Er zullen leads zijn die meer tijd nodig hebben om tot een aankoopbeslissing te komen en leads die sneller tot deze beslissing komen. In deze fase ga je wat meer pushen en wat dieper in op de voordelen van de producten waar interesse in is. Dit kan door bijvoorbeeld het sturen van een aanbieding. Daarnaast zullen er leads zijn die een tijdje niks van zich hebben laten horen of op de website zijn geweest. Deze kan je door het sturen van een e-mail met interessante aanbiedingen reactiveren dat de interesse weer wordt gewekt.

Stap 4 behouden

Uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat 80% van de leads die een aankoop hebben gedaan verloren gaat. Om dit te voorkomen kan je gerichte e-mails sturen die gericht zijn om de klant te behouden. Hierbij kan gedacht worden om een korte vragenlijst in te vullen of de lead tevreden is over de aankoop. Op basis van dit resultaat kunnen er gerichte e-mails worden gestuurd om de klant te behouden.

Stap 5 referenties opbouwen

Dit is een lastig onderdeel omdat je hier afhankelijk bent van een actie van een klant. Door het makkelijk te maken voor een klant om een beoordeling achter te laten, nemen klanten eerder de moeite om dit te doen. 

Voor meer informatie kan je contact opnemen met ons.