Meer halen uit Google Mijn Bedrijf

Tip 1. Claim je Google Mijn Bedrijf-vermelding

Deze tip is een open deur. Dat snap ik zelf ook wel. Maar mijn ervaring leert dat veel bedrijven geen toegang hebben tot hun vermelding, als deze überhaupt al bestaat. Regelmatig komt het voor dat iemand binnen de organisatie (of een extern marketingbureau) de vermelding ooit heeft aangemaakt, maar dat er na de initiële configuratie niet meer naar is omgekeken. De belangrijkste stap is daarom eerst controleren of je toegang hebt tot het account van jouw bedrijf. Dit kun je eenvoudig controleren door in Google Maps te zoeken op je bedrijfsnaam. Kun je jouw bedrijf niet vinden of heb je geen toegang.

Tip 2. Download de app voor notificaties

Als je aan de slag gaat met Mijn Bedrijf, is de bijbehorende app een absolute must! De app is gratis te downloaden voor Android en iOS en laat je eenvoudig al je vermeldingen beheren. Zo bevat de app onder andere de volgende  mogelijkheden:

  • Bedrijfsinformatie aanpassen
  • Beheren van meerdere bedrijfslocaties
  • Real-time notificaties bij nieuwe reviews
  • Statistieken (Insights) inzien
  • Plaatsen van posts.

Een van de belangrijkste redenen om de app op een smartphone of tablet te installeren is de mogelijkheid om berichten van klanten te ontvangen. Door het activeren van de berichtenfunctie in de app komt er in je kennisvenster een extra contactmogelijkheid. Deze chatfunctie is beschikbaar voor alle eigenaren en beheerders van de bedrijfsvermelding. Let er ook op dat je een welkomstbericht kan instellen. Het biedt mooie kansen om de automatische begroeting te personaliseren en aan te laten sluiten op je merkbeleving.

Tip 3. Wees alert op vragen van potentiële klanten

In eerste instantie werd deze functie uitgerold om Local Guides antwoord te laten geven op vragen van consumenten, maar later ook opengesteld voor beheerders om er rechtstreeks vanuit het dashboard (of mobiele app) op te reageren. Dit biedt kansen om potentiële klanten snel te voorzien van een correct antwoord en laat ook direct aan iedereen zien dat je als bedrijf actief mensen verder helpt. Indien dezelfde vraag vaker terugkomt, denk er dan over na om deze informatie beter zichtbaar te maken op je website.

Tip 4. Stuur bezoekers rechtstreeks naar Google reviews

Ongeveer 64 procent van de consumenten geeft aan dat de kans groot is dat zij via Google de beoordelingen van een bedrijf controleren. Het is daarom belangrijk om positieve reviews via Google te verzamelen omdat deze in zowel je kennisvenster als Google Maps weergegeven worden.

Het is alleen lastig om een klant hier naartoe te sturen omdat er meerdere stappen nodig zijn om een review te plaatsen. Gelukkig kun je via een kleine omweg een link genereren waarmee je bezoekers direct een review kunt laten schrijven.

Tip 5. Beter meten door middel van UTM-tags en AdCalls

Je bent druk bezig geweest om Google Mijn Bedrijf in te richten, maar vervolgens is het de vraag welke resultaten dit oplevert. In ons vakgebied willen we alles meten, dus ook onze inspanningen in Google Mijn Bedrijf. Natuurlijk laat Google in het dashboard onder andere het aantal klikken naar jouw website zien, maar wat doen deze bezoekers vervolgens op je website?

Dat kun je eenvoudig meten door het toevoegen van UTM-tags aan de link naar jouw website. Via het onderdeel ‘Acquisitie’ in Google Analytics zie je vervolgens exact wat deze bezoekers uitvoeren op jouw website.

Tip 6. Creatief aan de slag met posts

Google is druk bezig met het direct beschikbaar maken van zoveel mogelijk informatie op de zoekresultatenpagina. Zo wordt er in Google Answer Boxes al direct antwoord gegeven op veel vragen en is Google aan het experimenteren met het tonen van één resultaat bij specifieke vragen.
In 2017 is de mogelijkheid van posts aan Google Mijn Bedrijf toegevoegd. Deze optie is terug te vinden in het Mijn Bedrijf Dashboard en staat je toe om nieuws, evenementen, producten en aanbiedingen toe te voegen aan jouw vermelding.

Tip 7. Speciale dagen en openingstijden

De belangrijkste feestdagen zitten er voor nu even op, maar het is nog steeds ontzettend belangrijk om duidelijk aan te geven dat je op bepaalde dagen aangepaste openingstijden hanteert. Denk hierbij aan de aankomende feestdagen, speciale koopzondagen en vakantieperiodes. Voorkom nare verrassingen voor klanten die verwachten dat je bedrijf geopend is, terwijl er niemand aanwezig is.

Tip 8. ‘Ken je deze plaats?’-vragen beantwoorden

Door middel van het onderdeel ‘Ken je deze plaats?’ kunnen klanten extra informatie geven aan Google over jouw bedrijf. Voorbeelden van deze vragen zijn;

  • Is dit een geschikte plek voor jonge kinderen?
  • Wordt er op deze plaats ’s avonds laat eten geserveerd?
  • Hangt hier een informele sfeer?
  • Heeft deze plaats een terras?

Deze informatie zie je niet direct terug, maar wordt door Google wel gebruikt om jouw bedrijf in Google Maps weer te geven als consumenten op zoek zijn naar specifieke zaakjes. Hoe meer mensen de vragen beantwoorden, des te beter Google begrijpt wat jouw bedrijf te bieden heeft.

Tip 9. 360 graden foto’s met Google 360 Street View

Bezoekers direct de sfeer laten proeven van jouw restaurant, schoonheidssalon of hotelkamers? Met Google 360 Street View voor bedrijven breng je jouw bedrijf tot leven door bezoekers een virtuele rondleiding te geven. Dit is vooral interessant voor bedrijven waarbij de sfeer erg belangrijk is.

Er zijn verschillende bedrijven die met speciale camera’s langs kunnen komen om in één of meerdere ruimtes foto’s te maken. Sommige fotografen spenderen extra tijd aan de nabewerking om rommelig ogende plekjes weg te werken. Dit komt zeker ten goede aan het goedkeuringsproces van Google. Controleer daarom altijd in de offerte welke werkzaamheden inbegrepen zijn.

Tip 10. Menu’s en services toevoegen (indien relevant)

Voor een aantal type bedrijven is het mogelijk om hun menu of lijst met diensten in de vermelding te laten zien. Hiermee kun je consumenten direct een overzicht geven van je aanbod. Of je deze functionaliteit ziet ligt aan de categorie waar jouw bedrijf in valt. Het kan dus zijn dat deze optie voor jou niet zichtbaar is.

Bron: www.frankwatching.com