Webdesign en Copywriting

Webdesign en Copywriting:

Een mooie website stelt zonder goede content weinig voor. Maar hoe schrijft u nou eigenlijk goede copywriting teksten?

Misschien heeft u uw nieuwe website net van ons laten bouwen – goede keuze! Maar hoe schrijft u nou eigenlijk goede copywriting teksten? Content die aantrekkelijk is en waar uw lezer iets aan heeft? Of is de vraag niet hoe maar wie? Moet u dit wellicht beter aan een professionele copywriter overlaten? En is het “maar” een freelance copywriter voor “eventjes tussendoor”?

Misschien heeft u uw nieuwe website net van ons laten bouwen – goede keuze! Maar hoe schrijft u nou eigenlijk goede copywriting teksten? Content die aantrekkelijk is en waar uw lezer iets aan heeft? Of is de vraag niet hoe maar wie? Moet u dit wellicht beter aan een professionele copywriter overlaten? En is het “maar” een freelance copywriter voor “eventjes tussendoor”?

Goede copy’s: Zelf aan de slag gaan of een copywriter laten schrijven?

De vraag is vrij simpel om te beantwoorden: Wilt u zelf uw teksten schrijven? En zo ja: Kunt u dat ook of wilt u in eerste instantie geld besparen en denkt u dat het u zeker enigszins gaat lukken?

Als u er eigenlijk geen ervaring mee heeft om goede copy’s te schrijven, dan maakt u toch beter de keus om te investeren in de professionals want goede copy’s schrijven wordt vaak onderschat:

Goede copy’s – Wanneer is een copy goed?

Wanneer is iemand een goede copywriter en wat maakt een succesvolle copy uit? Er zijn minstens twee antwoorden op de vraag.

Een goede copy heeft inhoud die interessant en nuttig is voor

1) de lezer van uw website: uw doelgroep.
2) de zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing etc.

Uw doelgroep moet wat betreft goede content altijd de prioriteit hebben. Tenslotte zijn zij het aan wie u uw service of uw producten wilt laten zien en wilt verkopen.
Laten we daarom beginnen met een goede copywriting voor uw doelgroep:

Copywriting – Doelgroepgericht schrijven

Stelt uzelf even de vraag: “Wat zou ik zelf willen weten en willen vinden wanneer ik op zoek ben naar producten zoals de mijne?”
Bent u bijvoorbeeld eigenaar van een (online) shop? Zet dan up-to-date aanbiedingen en acties en service-specificaties op uw homepage. Bent u ook in een fysieke winkel beschikbaar? Zorg dan ervoor dat uw openingstijden makkelijk vindbaar zijn. Biedt u producten aan die complex zijn en veel functies of eigenschappen hebben die voor een leek moeilijk te begrijpen zijn? Zorg dan ervoor dat de teksten wat uitgebreider zijn en gebruik maken van een makkelijke taal i.p.v. te veel vaktaal. Zorg tegelijkertijd ervoor dat uw teksten niet te lang en saai worden. En zorg voor een overzicht door gebruik te maken van tussenkopjes. Gebruik korte zinnen. etc. etc.

Zoals u ziet zijn er best wel veel aspecten waar u rekening mee moet houden. En het wordt nog ingewikkelder:

Zoekmachines-gericht schrijven

Nu u een website heeft met content die interessant en nuttig is voor uw bezoekers en (potentiële) klanten zou het uiteraard erg fijn zijn als uw doelgroep dit ook ervaart. Of anders:

Als uw content nu ook interessant en nuttig is voor zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing etc.

Want, wat u nu nog wilt is dat u (en niet uw concurrenten) online zichtbaar en vindbaar worden (en blijven!) wanneer mensen naar producten “googelen” die u aanbiedt.

Het optimaliseren van teksten op een website is onderdeel van SEO Marketing waarbij SEO staat voor Search Engine Optimization: Voor nu zijn zoekmachines uw doelgroep.

SEO Marketing is weer een heel ander onderwerp maar ook hier raden we aan om met professionele online marketeers samen te werken. SEO Experts weten alles over hoe waardevol Google uw website inschat, hoe zij vervolgens de waarde van uw website kunnen verhogen, met welke tools uw succes meetbaar is en hoe uw website ook op de lange termijn op een hoge positie bij Google e.a. scoort en u boven de zoekresultaten van uw concurrentie wordt vertoond.
Wat al voor copywriters gold, dat geldt ook bij SEO Experts: Hun expertise is gold waard maar zij hoven niet duur te zijn. Tegenwoordig zijn er online veel freelancer SEO experts te vinden die voor weinig geld veel (SEO) waarde aan uw website toevoegen – zeker een aanrader.

Webdesign en Copywriting | MKB Webpartner